Motoryka mała to sprawność dłoni i palców. To zdolność chwytania i
operowania przedmiotami, są to czynności manualne niezbędne podczas
samoobsługi, ale także rysowanie, pisanie, czyli w skrócie zdolność do
posługiwania się swoimi rękami. Dzieci w
swoim rozwoju szybko zaczynają używać rąk. Jednak przez pierwsze pól
roku swojego życia używają rąk w sposób niezgrabny, nieskoordynowany i
niepewny. Trenują swoje ręce – uczą się chwytu. Dopiero w 2 połowie roku
zaczyna się manipulacja niespecyficzna, czyli, wykorzystanie
przedmiotów niezgodnie z przeznaczeniem – chwytają i badają przedmioty.
Manipulacja specyficzna, czyli używanie przedmiotów zgodnie z ich
przeznaczeniem to czas przed drugim rokiem życia – np.: zabawa klockami,
jedzenie łyżeczką, zabawa piłką.
Jeśli chcemy wspierać rozwój
małej motoryki pozwalajmy dziecku najpierw badać swoje ciało – wkładać
ręce do buzi, lizać, gryźć, smakować palce, kciuki, całe dłonie. Potem
badać świat zewnętrzny dotykiem – tak naprawdę wszystko jest dozwolone –
im ciekawsza stymulacja dotykowa tym, więc informacji o świecie. Aż
wreszcie uczmy dzieci samoobsługi i pozwalajmy na to, co sami robimy
swoimi dłońmi. Dzieci w tym wieku uczą się przez naśladownictwo i zabawy
tematyczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz