poniedziałek, 17 czerwca 2013

Sprawne paluszki;)

Motoryka mała to sprawność dłoni i palców. To zdolność chwytania i operowania przedmiotami, są to czynności manualne niezbędne podczas samoobsługi, ale także rysowanie, pisanie, czyli w skrócie zdolność do posługiwania się swoimi rękami. Dzieci w swoim rozwoju szybko zaczynają używać rąk. Jednak przez pierwsze pól roku swojego życia używają rąk w sposób niezgrabny, nieskoordynowany i niepewny. Trenują swoje ręce – uczą się chwytu. Dopiero w 2 połowie roku zaczyna się manipulacja niespecyficzna, czyli, wykorzystanie przedmiotów niezgodnie z przeznaczeniem – chwytają i badają przedmioty. Manipulacja specyficzna, czyli używanie przedmiotów zgodnie z ich przeznaczeniem to czas przed drugim rokiem życia – np.: zabawa klockami, jedzenie łyżeczką, zabawa piłką.

Jeśli chcemy wspierać rozwój małej motoryki pozwalajmy dziecku najpierw badać swoje ciało – wkładać ręce do buzi, lizać, gryźć, smakować palce, kciuki, całe dłonie. Potem badać świat zewnętrzny dotykiem – tak naprawdę wszystko jest dozwolone – im ciekawsza stymulacja dotykowa tym, więc informacji o świecie. Aż wreszcie uczmy dzieci samoobsługi i pozwalajmy na to, co sami robimy swoimi dłońmi. Dzieci w tym wieku uczą się przez naśladownictwo i zabawy tematyczne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz